2014. november 3., hétfő

A holland ui betűkapcsolat kiejtése

Amikor megismertem holland barátunkat és családját a testvérvárosi kapcsolat révén, értelem szerűen kezembe akadt néhány holland szöveg, például a programtervezet. Azonnal feltűnt, hogy az írott szöveget olvasva a német és angol (de főleg német) tudásomra alapozva szinte mindent tökéletesen értek, ami hollandul ott szerepel a lapokon.

Amint az idén "bekattantam", hogy én hollandul akarok tanulni - többek között azért, mert a kávés üzletemmel arra felé is nyitni akarok -, még nem gondoltam, hogy a kiejtéssel szenvedni fogok.

Akkor szembesültem a holland kiejtés nehézségeivel, amikor Arthurral első alkalommal ültünk le hollandozni.



Hozott nekem egy könyvet is, abból olvastunk. Fogtam a fejem.
Egyszer - sok évvel ezelőtt - láttam  a tévében a nyelvi érettségi feladatokat ismertető műsort. Akkor ment el a kedvem a franciától. Kezdtek hasonló érzéseim ébredni a holland könyv lapjait nézve, de elszánt énem legyűrte azokat.
Sőt, olaj volt a tűzre, hogy ráébredtem, lesz nekem még ezzel gondom! Csakazértis megcsinálom!

A következő alkalomra Arthur összeírt nekem néhány mondatot, amiket ő talált ki, és amiken keresztül gyakorolhattam az ui betűkapcsolat helyes kiejtését. Mert ezt képtelen voltam hosszas koncentráció nélkül megfelelően formálni. Jól nézhettem ki, amint ott grimaszoltam, hogy a helyes ajakformálás után a helyes hang buggyanjon ki:)

Naná, hogy egy kávé mellett ülve gyakoroltunk. Mondanom kellett volna, hogy cukorral kérem. Ott bukkant fel először ez a kis hamis betűpáros. Azóta, ha iszom a kedvenc 3in1 kávémat, mindig elismétlem magamban: een kopje koffie met slagroom en suiker.

Most, hogy már a Taalklas.nl első két leckéjén is túl vagyok, egyre könnyebben megy az ui betűpáros kiejtése. Most már nem nagyon kell koncentrálnom, megy anélkül is.

Néhány szó, amivel gyakorolható az ui betűpáros kiejtése


 ( a Taalklas első két leckéjéből):

de muis - az egér
het huis - a ház
de buik - a has
de huid - a bőr

luistern - hallgatni
ruiken -  szagolni

Dr.Farkas Anikó
kreatív nevelő, sikertréner
DXN Star Ruby 
http://www.gezondekoffie.dxnnet.com/
www.kavefuggovagyok.dxn.hu 



Fotó innen: http://www.myhorse.eoldal.hu/fenykepek/nicis-kepek---/diddlina-egerek.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése